هوش مصنوعی با اندازه گیری چربی اطراف قلب خطر ابتلا به دیابت را پیش بینی می کند

7 جولای 2021- تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه کوئین مری لندن یک آلگوریتم جدید هوش مصنوعی (AI) ساخته اند که قادر است به طور خودکار میزان چربی اطراف قلب را از روی تصاویر اسکن MRI اندازه گیری کند.با استفاده از این ابزار جدید، محققان توانستند نشان دهند که وجود مقدار بیشتری چربی در اطراف قلب، صرفنظر از سن، جنس و شاخص توده بدنی فرد، با احتمال به مراتب بیشتری برای ابتلا به دیابت مرتبط است.

نتایج این تحقیق که در مجله Frontiers in Cardiovascular Medicine منتشر شده است، نتیجه ی سرمایه گذاری در برنامه CAP-AI است که توسطBarts Life Science ، - یک همکاری تحقیقاتی و نوآوری بین دانشگاه Queen Mary لندن و Barts Health NHS Trust- هدایت می شود.

 توزیع چربی در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را در فرد تحت تأثیر قرار دهد. اندازه گیری شاخص توده بدنی (BMI) که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر منعکس کننده تجمع چربی در زیر پوست است، نه در اطراف اندام های داخلی. به طور خاص، برخی مطالعات نشان داده اند که تجمع چربی در اطراف قلب ممکن است پیش بینی کننده بیماری قلبی باشد و با طیف وسیعی از بیماریها از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت و بیماری عروق کرونر در ارتباط باشد.

دکتر زهرا رئیسی استبرق، از دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: متأسفانه، اندازه گیری دستی میزان چربی در اطراف قلب چالش برانگیز و وقت گیر است. به همین دلیل، تاکنون هیچ کس نتوانسته است در مورد این موضوع بر روی گروه های بزرگی از مردم تحقیق کند. برای رفع این مشکل، ما یک ابزار هوش مصنوعی ابداع کرده ایم که می تواند از روی اسکن های MRI استاندارد قلب در کمتر از سه ثانیه به صورت خودکار و سریع مقدار چربی تجمع یافته در اطراف قلب را محاسبه کند. این ابزار می تواند توسط محققان در آینده استفاده شود تا اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط بین چربی اطراف قلب و خطر بیماری ها، گردآوری کنند. همچنین این ابزار می تواند به طور بالقوه در آینده، به عنوان بخشی از مراقبت های استاندارد از بیماران در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

تیم تحقیقاتی توانایی این الگوریتمAI را در تفسیر تصاویر اسکن MRI قلب بیش از 45000 نفر، از جمله شرکت کنندگان دربیوبانکانگلستان- پایگاه اطلاعات سلامت بیش از نیم میلیون نفر از سراسر انگلستان- آزمایش کرد. محققان دریافتند که ابزار AI به طور دقیق می تواند میزان چربی اطراف قلب را در آن تصاویر تعیین کند و همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت را برای بیمار پیش بینی نماید.

دکتر Andrew Bard  ، از دانشگاه کوئین مری لندن، که توسعه فنی این آلگوریتم را رهبری می کند، افزود: این ابزار هوش مصنوعی همچنین شامل یک روش داخلی برای محاسبه عدم اطمینان در نتایج خود است، بنابراین می توانیم بگوییم این آلگوریتم یک توانایی چشمگیر در ارزیابی مشق خود دارد.

پروفسور استفن پیترسن از دانشگاه کوئین مری لندن، که بر این پروژه نظارت داشت، گفت: این ابزار جدید کاربردهای فراوانی در تحقیقات آتی دارد و در صورت اثبات کاربرد بالینی آن، ممکن است در بهبود مراقبت از بیماران در بخشهای بالینی استفاده شود. این تحقیق، ارزش همکاری های بین رشته ای در تحقیقات پزشکی، به ویژه در تصویربرداری قلب و عروق را پر رنگ کرد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210707112427.htm